Hieronta

Hieronta on psykofyysinen hoitotapahtuma joka vaikuttaa ihmiseen kokonaisuutena

Mitä hieronta on?

Hieronta on psykofyysinen hoitotapahtuma, jossa käsin suoritetuilla pehmeisiin kudoksiin kohdistuvilla, liikkuvilla, sujuvan rytmisillä ja voimakkuudeltaan oikein säädetyillä otteilla kudoksia painaen ja venyttäen pyritään edistämään tai rauhoittamaan erilaisten kudosten toimintoja.
Hieronta on maailman vanhimpia hoitomenetelmiä. Tiettävästi vuodelta 2700 eKr. ovat vanhimmat merkinnät. Myös Suomessa on hieronnalla pitkät kansalliset perinteet ja se on ollut merkittävä osa suomalaista kansanlääkintää, jossa hierontataito siirtyi perintönä sukupolvelta toiselle.

FysioHeal tarjoaa ensisijaisesti mobilisoivaa hierontaa, jonka tavoitteena on hoitaa myös niveltason ongelmia.

Hieronta stressin lievitykseen ja lihasten palautumiseen

Vaikka hierontaotteet kohdistuvat kudoksiin, vaikuttaa hieronta koko ihmiseen. Hierontaotteiden peruselementtejä ovat pehmytkudoksiin kohdistuvat, liikkuvat otteet halutun mukaisella paineella ja kudosten venytyksellä. Hieronta auttaa rentoutumaan, lievittää kipuja, edistää paikallista nestekiertoa, aineenvaihduntaa ja laukaisee lihasjännityksiä. Hieronnan tarpeen määrittely perustuu asiakkaan haastatteluun, palpaatioon ja havaintoihin. Havaintojen pohjalta suunnitellaan tavoitteet, menetelmät, toteutussuunnitelma. Hoito toteutetaan käsin useita erilaisia otteita käyttäen ja se sopii hoidoksi erilaisiin tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin ja vaivoihin, kiputilojen hoitoon, stressivaivoihin ja rentoutusta hakeville.

Suosittelen hierontaa

• Niska- ja hartiasärkyihin sekä jännityspäänsärkyyn
  • Migreenin jälkihoitoon
  • Nikamien ja nivelten liikeratojen palautukseen
  • Stressiin
  • Lihasten palautumiseen
  • Hemmotteluun
  • Lihas jännitysten purkamiseen

Hieronnan toteutus

Hierontaa käytetään itsenäisenä hoitomuotona sekä osana fysioterapiaa. FysioHealilla hieronta ja muut manuaaliset käsittelyt kuuluvat osaksi fysioterapiaa. Hieronta on ns. mobilisoivaa hierontaa, jossa pehmytkudosten käsittelyjen lisäksi mobilisoidaan niveliä. Mobilisointi on kevyttä, niveliin kuten selkärankaan tai olkaniveleen kohdistuvaa käsittelyä, jonka tavoitteena on palauttaa nivelen rajoittunut liikerata sekä lisätä kyseessä olevan alueen aineenvaihduntaa. FysioHealilla hieronta on kivutonta, manuaalisiin tekniikoihin ja toiminnallisen anatomian tuntemiseen perustuvaa käsittelyä.