Fysioterapia

Terveyttä ja kokonaisvaltaista toimintakykyä fysioterapialla

FysioHealin hoidot perustuvat tuki-ja liikuntaelinten toiminnallisen anatomian tuntemiseen, tavoitteena oireen syyn selvittäminen

Mitä on fysioterapia?

Fysioterapia on toiminta- ja liikuntakykyä edistävää hoitoa, jolla voidaan helpottaa erilaisia kiputiloja. Fysioterapian menetelmiä ovat terveyttä ja toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen terapia sekä mahdolliset apuvälinepalvelut. FysioHealin hoidot perustuvat terveyden, liikkumisen ja toimintakyvyn edellytysten tuntemiseen ja parhaaseen saatavilla olevaan tietoon. Fysioterapiassa arvioidaan asiakkaan terveyttä, liikkumista, toimintakykyä ja toimintarajoitteita hänen toimintaympäristössään. FysioHeal tarjoaa sekä yksilö- että ryhmämuotoista fysioterapiaa.

Fysioterapia

Fysioterapia KELA korvaukset

Kansaneläkelaitos (KELA) korvaa fysioterapiaa lääkärin lähetteellä. Lääkäri voi kirjata fysioterapialähetteen, enintään 15 käyntikertaa per lähete. Toteutuneiden terapiakertojen jälkeen fysioterapeutti tekee tarvittavat dokumentit KELA-korvauksen hakemista varten. KELA-korvausta voi hakea hoitojakson kaikissa vaiheissa. Tarkempaa tietoa löytyy hinnasto sivultamme.

Mihin vaivoihin fysioterapia auttaa?

Fysioterapialla hoidetaan erilaisia tuki- ja liikuntaelinten vaivoja. Vaivat voivat olla traumaperäisiä, vaikkapa tapaturmaisesti sattunut polven venähdys. Kipu voi olla äkillinen tai hiljalleen syntynyt kiputila, joka voi olla paikallinen tai säteilevä. Joskus kipu voi olla hyvin monimuotoinen ja epämääräinen: sitä voi olla vaikea rajata ja se vaihtaa paikkaa. Vaivojen oireena voivat olla myös puutuminen, ihon aistimisen muuttuminen, huimaus tai pahoinvointi. Erityisesti neurologiset oireet ovat epämääräisiä eli oireet, jotka johtuvat hermokudoksen ärsytystilasta. Usein jo alkukäynnillä saadaan käsitys siitä, mistä vaivat voivat johtuvat.

Lähestymistapa

Fysioterapia aloitetaan aina haastattelemalla asiakasta ja tämän jälkeen arvioidaan asiakkaan kanssa hänen terveyttä, liikkumista, kuntoa ja mahdollisia toimintarajoitteita. Muodostamme keskustelemalla yhdessä käsityksen siitä, minkälaista apua juuri sinä tarvitset. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on mahdollisen kivun ensisijainen hoitaminen sekä kivun syntymekanismin selvittäminen – kipu rajoittaa aina toimintakykyä.

Fysioterapia sisältää manuaalista käsittelyä: pehmytkudosten käsittelyä sekä nikamien ja nivelten mobilisointia. Lisäksi asiakkaalle ohjataan yksilölliset kotiharjoitteet oireiden hoitamiseksi. Asiakasta tuetaan ja motivoidaan toteuttamaan yksilöllistä harjoitusohjelmaa tarpeen mukaan itsenäisesti, sillä vain omalla sitoutumisella terveyteemme voimme saada aikaan pitkäaikaisia vaikutuksia. Näin voidaan ennaltaehkäistä ongelmien uusiutuminen.

Fysioterapia hoitojakso

Fysioterapia akuutissa vaiheessa toteutetaan noin kerran viikossa, mikäli oireilu on hankalaa niin kahdesti viikossa. Lymfaterapia voidaan toteuttaa vaivasta riippuen jopa päivittäin. Fysioterapia hoitojakso vaihtelee ja usein noin viidellä käyntikerralla saavutetaan tuloksia, mutta jos vaiva ollut pidempiaikainen niin tällöin myös hoitojakso saattaa olla pidempi. Asiakkaan sitoutumisen tärkeyttä omaan kuntoutumiseen ei voi koskaan korostaa liikaa.

Ryhmäfysioterapia

Ryhmäfysioterapia on pienryhmissä toteutuvaa säännöllistä fysioterapiaa. Tavoiteltu osallistujamäärä on noin 10–15 henkilöä, joka mahdollistaa yksilöllisemmän fysioterapeuttisen ohjauksen. Tavoitteena on monipuolinen ja ohjattu kuntosaliryhmä, jossa osallistujat saavat henkilökohtaista ohjausta liikeratojen suorituksessa tarpeidensa mukaan.

Haluan tietoa ryhmäfysioterapiasta

Allasterapia

Allasterapiaryhmä

Fysioterapia allasryhmät toteutetaan terapia-altaalla Lahden keskustan alueella. Terapia-altaan lämpötila on +30°C astetta. Erilaisia välineitä hyödyntäen vedessä harjoittelu toimii loistavana terapiamuotona ja säästää niveliä rasitukselta. Jos olet kiinnostunut allasterapiasta, voit ottaa yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Allasterapia toimii loistavasti myös TYKY-päivänä!

Yhteystietosi

Haluan tietoa allasterapiasta

Työkykyä ylläpitävä toiminta

FysioHeal TYKY-ohjelma

Ammattitaitoinen ja pitkäjänteinen tykytoiminta edistää työssä jaksamista ja työkyvyn säilyttämistä. Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi tykytoiminta parantaa työyhteisön sitoutumista yritykseen, parantaen yrityksen kannattavuutta ja toimintakykyä kestävällä tavalla. FysioHealilla on mahdollisuus järjestää viikottaista tavoitteellista, ohjattua ryhmämuotoista fysioterapiaa, joko työpaikalla tai muissa tiloissa.

Fysioterapiaharjoitteet työn mukaan

FysioHeal suunnittelee tyky-ohjelman työn rasitusten perusteella, jotta toiminta palvelisi työssä jaksamista edistävänä toimintana tai lihaskuntoa parantavana. Jokainen yritys on erilainen ja työn rasitukset vaihtelevat. FysioHeal tarjoaa työtehtävien vaativuuden kartoitusta ja työntekijöiden yksilöllistä ohjausta esimerkiksi ergonomisempiin työskentelytapoihin, tukien yksilöllistä kuntoutusta ja jaksamista.

FysioHeal TYKY-päivä

FysioHeal TYKY-päivä sisältää fysioterapeutin suunnitteleman, ohjaaman ja toteuttaman ryhmäfysioterapian. Toiminta toteutetaan kuntosalilla, terapia-altaalla, ulkona tai vaikka työpaikalla. Vuokratiloissa on käytettävissä monipuoliset ja laadukkaat välineet ja laitteet. Ryhmän toteutus suunnitellaan tavoitteellisesti: niskahartiaseudun tai keskivartalon tasapainoisen toiminnan tukeminen, oikean kävelysyklin ja sitä tukevien lihasten harjoittaminen tai mikä tahansa yrityksen työssäjaksamista tukeva teema.

Lähetä tarjouspyyntö

Haluatko tietää lisää?