Alaraajafysioterapia

Fysioterapiaa alaraajavaivoihin

Alaraajafysioterapia on fysioterapian erikoisala, joka on keskittynyt alaraajoihin liittyviin ongelmiin

Mitä on alaraajafysioterapia?

Alaraajafysioterapia on fysioterapian erikoisala, jonka keinoin tutkitaan, hoidetaan ja kuntoutetaan alaraajoihin liittyviä ongelmia. Ongelma voi olla kipu alaraajan alueella: lonkka, polvi, nilkka tai jalkaterä oireilee. Oireet saattavat esiintyä myös esimerkiksi selän alueella kipuiluna tai ryhtimuutoksena. Lihaskireydet, lihasepätasapaino ja erilaiset nivelten kulumamuutokset voivat aiheuttaa kipua ja toiminnallista muutosta alaraajoissa. Myös ergonomia voi aiheuttaa muutoksia alaraajojen linjauksessa tai askelluksessa.

Alaraajafysioterapialla hoidetaan myös jalkojen alueen traumoja. Akuutit sekä vanhat traumat melkein poikkeuksetta muuttavat alaraajojen toimintaa. Leikkauksen tai kipsauksen vuoksi ollut immobilisaatio voi aiheuttaa muutoksia nivelten ja lihasten normaalille toiminnalle. Vamman, kuten esimerkiksi venähdyksen, jälkeen on tavoitteellista palauttaa nivelen normaali toimintakyky: liikkuvuus, lihasvoima ja asentotunto. On tutkittu, että fysioterapian keinoin, manuaalisen käsittelyn ja terapeuttisen harjoittelun avulla, voidaan palauttaa nivelen normaali liike nopeammin kuin ilman terapiaa.

Alaraajafysioterapian sisältö

Alaraajafysioterapia perustuu tutkimukseen ja haastatteluun. Tavoitteena on selvittää asiakkaan alaraajojen yksilöllinen toiminta, jota tutkitaan erilaisin testein ja manuaalisin keinoin. Esimerkiksi lonkkanivelessä on kaikilla yksilöllisiä rakenteellisia vaihteluita, jotka vaikuttavat jalkojen asentoon ja toimintaan. Alaraajan toiminnan arvioinnissa huomioidaan myös kehon muu tilanne – ryhti ja mahdolliset selän kipuilut tutkitaan. Alaraajafysioterapiassa pyritään selvittämään, onko vaiva rakenteellinen vai toiminnallinen, ilmeneekö kipu rasituksessa vai levossa, mikä on mahdollinen vammamekanismi, voiko se johtua työperäisestä tai harrastuksen aiheuttamasta rasistuksesta.

Alaraajafysioterapia sisältää tarvittavan manuaalisen käsittelyn: lihakset ja lihaskalvot, nivelten mobilisointi ja jos alueella on turvotusta, niin silloin toteutetaan manuaalinen lymfaterapia. Lisäksi asiakkaalle ohjataan yksilölliset terapeuttiset harjoitteet ja voidaan käydä läpi askelsykliä, mitä tapahtuu syklin eri vaiheessa: kantaisku, tukivaihe, työntövaihe.

Terapia toteutetaan usein hoitojaksona, esimerkiksi kolme (3) käyntikertaa kolmen viikon aikana. Harjoitteet ohjataan progressiivisesti. Terapiajakso on aina yksilöllinen ja terapia suunnitellaan asiakaskohtaisesti.

Alaraajaft
Miten noustaan istumasta seisomaan? Mikä on hyvä seisoma-asento? Miten askelsykli etenee? Tavoitteena on siirtää arjen toimintoihin ja liikuntaan oikeanlainen lihasaktivaatio terapeuttisten harjoitteiden ja tietoisen toiminnan avulla.

Alaraajafysioterapialla voidaan auttaa esimerkiksi

• Jalan kipuihin
  • Lonkka- ja polvinivelen virheasentoihin
  • Jalkaterän virheasentoihin:
    • Vaivaisenluu
    • Madaltunut jalkaterän kaari
  • Plantaarifaskiitti ja muut ärsytystilat

Soita ja kysy rohkeasti lisätietoja