FysioHeal Fysioterapia

yliliikkuvat nivelet (yliliikkuvuus, hypermobiliteetti)

Yliliikkuvat nivelet ovat verraten yleinen taustatekijä tuki-ja liikuntaelin kivuissa. Alkututkimuksessa nämä asiakkaat kertovat, että oire alkoi alunperin paikallisesti, yleensä jonkin tietyn nivelen alueella. Yleistä oireelle on sen laajeneminen nivelen alueelta, toisinaan hyvinkin laajalle alueelle ja myös kehon oireettomalle puolelle.

Käytännön esimerkkinä asiakas, joka kertoi ensimmäisessä haastattelussa, että kipuoire alkoi oikeasta ranteesta. Hiljalleen säteilevä, polttava kipu siirtyi käsivartta pitkin olkavarteen, siitä niskahartiaseutuun ja sitten kehon toiselle puolelle, vasemmalle hartian alueelle. Tämä kivun ”leviäminen” tapahtui noin puolessa vuodessa ja kipu kokeminen oli niin voimakas, että asiakas oli joutunut pitkälle sairaslomalle kipujen takia. Yöuni oli kovan kivun vuoksi olematonta, eikä oikeaa kättä voinut käyttää. Asiakas oli käynyt kattavasti tutkimuksissa eri lääkäreillä eikä selittävää syytä oireilulle ollut löytynyt. Hän oli kokeillut myös aikaisemmin fysioterapiaa, mutta ensimmäisen fysioterapiassa käynnin jälkeen, jossa oli käsitelty niskahartiaseudun aluetta, olivat oireet vain pahentuneet.

Alkututkimuksen löydöksenä oli kauttaaltaan yliliikkuvat nivelet ja oikean olkanivelen virheasento: nivel oli väljä ja alempana sekä edempänä verraten vasempaan olkaniveleen. Fysioterapia aloitettiin kevyesti kivunhoitona lymfaterapialla. Tärkeää oli myös kertoa asiakkaalle, mistä kova kipu johtui. Tämän jälkeen ohajttiin kotiharjoitteeksi oikean olkanivelen asennonhallinnan harjoitteita sekä ergonomisempaa nukkuma-asentoa olkapäätä ajatellen. Ensimmäisen hoitokerran jälkeen asiakas koki merkittävää kivun lievitystä ja yhteensä 4 hoitokerran ja progressiivisten kotiharjoitteiden johdosta asiakas palasi työelämään ja oireet saatiin hallintaan. Kontrollikäyntejä jatkettiin noin 2 x kuukaudessa.

Kyseessä olleen asiakkaan kohdalla yliliikkuvuus ja erityisesti oikean olkanivelen väljyys aiheutti hermokudokseen pinnetilaa ja ärsytystä. Manuaalisella lymfaterapialla hoidettiin tulehdustilaa ja kotiharjoitteiden avulla olkanivelen asennon hallinta koheni. Näillä keinoin hermokudoksen pinnetila keveni ja kipuoire hävisi. Kyseinen kivun ”leviäminen” voi ilmetä minne kehon alueelle tahansa – oire voi säteillä kehosta ylä- tai alaraajaa kohti tai toisinpäin. Ja vaikka alunperin kipu tuntuisi ranteessa, kuten tämän asiakkaan kohdalla, ei ongelma aina ole siellä. Kipumekanismin selvittäminen on tärkeää fysioterapiassa: kipu tulee hoitaa ensisijassa pois, koska kipu haittaa normaalia, fysiologista paranemisprosessia. Asiakkaalle suunniteltujen yksilöllisten, terapeuttisten harjoitteiden avulla saadaan asentokontrollin muutoksia motorisen oppimisen kautta ja tätä kautta tapahtuu hiljalleen pysyviä, tavoiteltuja muutoksia esimerkiksi olkanivelen asennossa.

Sorry, the comment form is closed at this time.