Palautumisvalmennus

Hyvä, paha stressi

Palautumisvalmennus

Mitä on palautumisvalmennus?

Jokainen ihminen kokee stressin ja ylikuormituksen omalla tavallaan. Siksi myös palautuminen ja palautumisvalmennus on yksilöllistä. Valmennuksessa etsimme keinoja stressinhallintaan ja palautumiseen, joka sopii juuri sinulle. Keho-mieli-yhteyden vahvistaminen ja kehon viestien kuunteleminen on tärkeä osa stressinhallinnassa ja hyvinvoinnin lisäämisessä. 

Palautumisvalmennus voi sisältää keskustelevaa ja toiminnallista valmennusta, lempeää ja palauttavaa liikettä, rentoutus- ja hengitysharjoituksia sekä manuaalista pehmeää käsittelyä. Tärkeä osa valmennusta on arjessa tehtävä harjoittelu. Nämä harjoitteet suunnitellaan siten, että niiden suorittaminen on sinulle mielekästä ja onnistuu arjessasi.

Palautumisvalmennus voi sisältää keskustelevaa ja toiminnallista valmennusta, lempeää ja palauttavaa liikettä, rentous- ja hengitysharjoituksia sekä manuaalista pehmeää käsittelyä.
FysioHeal Lymfaterapiahoito

Stressi

Stressi on luonnollinen ja hyödyllinen elämään kuuluva reaktio uusiin ja äkillisiin tilanteisiin. Stressaavassa tilanteessa hermoston toiminta kiihtyy ja kehoon erittyy stressihormoneja, niiden tarkoitus on nostaa vireystilaa ja lisätä suorituskykyä. Mielen tasolla ihminen valpastuu, keskittyy ja motivoituu toimimaan. Sopivalla tasolla ja sopivan kestoisena stressi on eräänlainen moottori, joka saa ihmisen toimimaan. 

Stressaavat tai kuormittavat asiat liittyvät usein psyykkisiin tekijöihin, kuten työhön, ihmissuhteisiin tai huoliin. Psyykkisten tekijöiden lisäksi kuormitusta voi kuitenkin aiheutua esimerkiksi liiallisesta tai yksipuolisesta liikkumisesta, liikkumattomuudesta, infektioista, melusta, sairaudesta, univajeesta tai uniongelmista. Stressin laukaisevaa kuormitusta voi tulla monelta elämän alueelta. Monesti ylikuormittuminen ei ole vain yhden tekijän aiheuttama tila vaan useiden tekijöiden summa.

Tavallisesti ihmisen aivot ja keho omaavat hyvät valmiudet selviytyä ja palautua lyhytkestoisesta stressistä. Pitkään jatkuessaan stressi kuluttaa ihmisen voimavaroja. Pitkittyneessä stressissä keho ja mieli käyvät aluksi ylikierroksilla, hermosto on ylivirittynyt. Ylivireyden vuoksi on vaikeaa rauhoittua ja rentoutua, uni rikkoutuu ja tekemisestä tulee usein ilotonta. Kun palautuminen ei onnistu keho alkaa kertoa pitkittyneestä stressistä fyysisillä oireilla. 

Stressin aiheuttamia oireita voivat olla:

  • lihasjännitys
  • erilaiset kiputilat
  • sydämen tykytykset
  • huimaus
  • päänsärky
  • väsymys