FysioHeal TMD Fysioterapia

Havaintoja TMD-asiakkaista

Mikä tahansa vartalon yläneljänneksen kiputila saattaa johtua TMD-alueen vaivasta. Usein tulee asiakkaita, joilla oireet tämän alueen ongelmissa ovat hyvin moninaisia, esimerkiksi kasvojen alueella voi olla erilaista: epämääräistä puutumista, silmät tuntuvat ”sumuisilta”, lisäksi kuvaillaan pään olevan ”tukkoinen”. Usein aamulla oireet ovat pahempia, toisilla taas illalla päivän rasituksen jälkeen. Nielun alueelta kuvaillaan myös tuntemuksia: tunne, että kurkussa on jotain ylimääräistä, äänenkäytön ongelmia – ääni ei esimerkiksi kestä kunnolla koko päivää. TMD-alueen vaivat liittyvät hyvin usein sekä niskan että pään alueen lihaksiin ja niveliin.

TMD-asiakkaiden vihlovat, säteilevät kipuoireet ovat silmien takana, yläleuan alueella ja ohimoilla. Yleistä on myös päänsärkä, huimaus ja tasapainon heikkeneminen. Toisinaan oireet voivat säteillä yläraajaan saakka. Asiakkaat ovat usein turhautuneita epämääräisiin oireisiin ja henkisesti väsyneitä, sillä kiputilat häiritsevät normaalia elämää. Epätietoisuus siitä, mistä voimakkaat oireet johtuvat ja pelko vakavammasta sairaudesta ovat kuluttavia ajatuksia. Pitkäaikaisista, vaihtelevista ja voimakkaista oireista kärsivä asiakas tulee kohdata kokonaisvaltaisesti. Keskustelu asiakkaan kanssa on merkittävässä asemassa etsiessämme keinoja siihen miten vaiva ja ja siitä seurannut väsymys hoidetaan askel kerrallaan. Terapiassa hoidetaan aina niskan ja hartiaseudun alue purenta-alueen lisäksi ja ohjataan harjoitteita, jotta vaivat saadaan pysyvästi hallintaan.

Sorry, the comment form is closed at this time.